Laadpalen voor particulieren
Elektrisch rijden was nog nooit zo eenvoudig.
Ben je particulier?
De toekomst is elektrisch! Naast de zoektocht naar de ideale elektrische auto ben je ongetwijfeld op zoek naar de perfecte laadpaal. Waar kan ik mijn auto opladen? Kan ik een laadpaal installeren bij mij thuis? Hoeveel betaal ik voor zo’n laadsysteem? Allemaal vragen die Blue Corner kan beantwoorden.
Met onze laadoplossingen op maat laad je waar en wanneer je wil, thuis of aan één van de 250.000 openbare laadpunten in heel Europa.
Samen gaan we op zoek naar de laadoplossing die past bij je infrastructuur. We ondersteunen je me een future proof Blue Corner product, de technische installatie van de laadpaal en onze customer support achteraf. Van de installatie tot het onderhoud.
Daarnaast kan je kiezen voor een Blue Corner-laadpas waarmee je kan laden aan alle publieke laadpalen in heel Europa. Ontdek alle laad-abonnementen hier.

Contact
Ben je op zoek naar een laadoplossing bij je thuis? Wil je overal en altijd kunnen laden? Of heb je nog bijkomende vragen? Plan een gesprek met een van onze EV experts of vraag meteen een offerte aan.
Blue Corner producten
Overschakelen naar een
elektrische vloot tegen 2025?
Al je vragen rond je eigen elektrisch wagenpark gebundeld.

Vind hier een antwoord op jouw vraag
Hoe lang duurt het om mijn EV op te laden?
Wil je weten hoe lang het duurt om jouw EV op te laden? Gebruik de EV calculator!
Meer lezen
Minder lezen
Wat is Smart Charging?
Indien u over meerdere laadpunten en/of laadsystemen beschikt, kan het vermogen dat u nodig heeft behoorlijk oplopen. Om dit binnen de perken te houden, kan u via Blue Corner aan Smart Charging of Slim Laden doen. Kortgezegd, zorgen wij ervoor dat u een beperkt totaalvermogen optimaal gebruikt om uw elektrische wagens op te laden, zonder dat u ooit boven dat totaalvermogen uitkomt (wat steeds vervelende gevolgen zou hebben).
Wat is Load Balancing?
Load Balancing is de meest eenvoudige vorm van Smart Charging. Wanneer u meerdere laadpunten heeft, kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de laadpunten waarop op dat moment geladen wordt. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: stel dat u 22kW vermogen ter beschikking heeft en twee geïnstalleerde laadpunten. Staat er één wagen te laden, dan krijgt die de beschikking over de volle 22kW. Komt er een tweede bij, dan schakelt het Load Balancing systeem terug naar 11kW per laadpunt.
Wat is een Charge Network Controller (CNC)?
Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren met het Blue Corner platform en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de andere (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Die eerste lader noemen we een Charge Network Controller. Deze is niet alleen in staat om alle communicatie te stroomlijnen, maar beschikt eveneens over geavanceerde Smart Charging mogelijkheden waarmee alle laadpunten (zowel die aan de slimme lader als degene aan de andere laders) op een slimme manier kunnen worden aangestuurd.
Wat is Dynamic Load Balancing (DLB)?
Indien het beschikbare vermogen voor uw laadpunten sterk afhangt van het andere verbruik (in huis of op het bedrijf) dan biedt Dynamic Load Balancing een perfecte oplossing. Door dat andere verbruik voortdurend te monitoren, wordt het totaalvermogen voor de laadpunten ten allen tijde aangepast zodat het maximale vermogen op uw locatie nooit wordt overschreden!
Meer lezen
Minder lezen
Opladen voor particulieren
Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?
Als u uw stroomkosten vergoed krijgt van uw werkgever, worden uw laadsessies thuis door ons (via een Split Bill of Reimbursement abonnement) automatisch maandelijks gefactureerd aan de werkgever en aan u uitbetaald.
Kan ik zelf een laadpaal installeren?
Dit raden wij af, u kunt beter gebruik maken van gecertificeerde installatiebedrijven die voor een vakkundige aansluiting zullen zorgen. Blue Corner heeft verschillende installatie & onderhoudspartners die gekwalificeerd en getraind zijn om onze laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand van de installatie, ontvangt u altijd een gratis schouwing: een vrijblijvende inspectie van uw elektrische installatie. Tevens ontvangt u tijdens de schouwing een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een laadpaal.
Meer lezen
Minder lezen
Laden onderweg, hoe gaat dat in zijn werk?
Waar kan ik de publieke laadstations vinden?
Op dit moment worden doorheen heel Europa publieke laadpalen geplaatst. Verschillende navigatiesystemen hebben de locaties al opgenomen. Ook zijn er websites en apps beschikbaar om een laadpaal bij u in de buurt te vinden. Een paar bij ons vaak gebruikte voorbeelden zijn oplaadpalen.nl, chargemap.com.
Kan ik overal wel opladen?
Blue Corner heeft in de Benelux een akkoord met nagenoeg alle partijen die publieke laadstations uitbaten én die meedoen aan de zgn. interoperabiliteit. Verder buiten onze landsgrenzen wordt er nog volop gebouwd aan de totstandkoming van die roaming akkoorden. Als klant kan u steeds uw klantportaal of de Mybluecorner app raadplegen – daar vindt u een overzicht van alle laadpalen doorheen Europa waarop u met onze laadpas of app toegang heeft.
Kan ik een publieke laadpaal aanvragen bij mijn stad of gemeente?
Dit verschilt per gemeente. Nog niet alle gemeentes hebben beleid opgesteld om inwoners te ondersteunen bij het faciliteren van laadinfrastructuur voor het opladen van hun elektrische auto. Er zijn wel een aantal veel gehanteerde regels waar veel gemeentes op toetsen.
Dit zijn de voorwaarden voor aanvraag van een laadpunt:
- U kunt een verzoek tot het plaatsen van een laadpunt indienen wanneer u in bezit bent van een elektrische auto.
- Uw aanvraag zal alleen in behandeling worden genomen als u zelf geen mogelijkheid heeft om een laadpunt op uw eigen terrein te plaatsen.
- De aanvraag voor de plaatsing van een laadpunt moet betrekking hebben op een vrij toegankelijke openbare plek; plekken die belemmerd worden door poorten, slagbomen, hekken en dergelijke worden uitgesloten.
- De gemeente is eigenaar van de grond en daarom altijd de eindbeslisser over de locatie van een laadpunt.
- Voor een elektrische auto kan slechts eenmaal een laadpunt aangevraagd worden, ongeacht of deze auto in eigendom of bezit overgaat op een andere eigenaar.
- De bestuurder heeft geen exclusieve rechten op het gebruik van een publieke laadpunt.
- Sommige steden of gemeenten bieden ook andere mogelijkheden voor het plaatsen van een aanvraag voor een laadpaal in de openbare ruimte. Vraag dit na bij uw stad of gemeente.
- Blue Corner werkt samen met Stad Antwerpen voor het plaatsen van publieke laadpalen
Meer lezen
Minder lezen
Is het opladen van mijn elektrische wagen veilig?
Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het opladen uitgesloten. Laad je onderweg op, dan wordt de stroom wordt pas op de stekker gezet wanneer beide kanten (wagen én laadpaal) zijn aangesloten en wanneer de stekker in de laadpaal werd vergrendeld. Dat geldt ook wanneer je thuis of op kantoor oplaadt. Heeft je eigen lader een kabel en geen stopcontact? Dan start het laden pas wanneer de ‘handshake’ (de communicatie tussen wagen en lader) aangeeft dat alles in orde is – hier wordt onder meer ook gecheckt of de stekker goed in de wagen zit.
Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!
Meer lezen
Minder lezen
Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?
Klimaatvriendelijkheid
- Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)
- Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
- Minder fossiele brandstoffen nodig
Duurzaamheid
- Goedkoop: lage kilometerprijs en minder onderhoudskosten
- Goed voor de economie: investering in duurzame innovatie
- Verhoogde afschrijving (100%) van aankoop wagen en kosten
- Mogelijkheid tot verkorte afschrijvingstermijn
- Sterk verlaagde voordelen alle aard (VAA) voor de professionele EV-rijder
Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)
Er rijden momenteel ongeveer 900 miljoen voertuigen over de wereld. Binnen 10 jaar zullen dat meer dan een miljard zijn. Deze voertuigen rijden grotendeels op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.
Auto’s zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden, dankzij uitvindingen als de katalysator en het roetfilter. Maar ook de aller schoonste auto produceert nog altijd kooldioxide (CO2) want dat gas komt nu eenmaal altijd vrij bij het verbrandingsproces. CO2 is op zichzelf niet giftig, maar draagt wel bij aan het broeikaseffect, en daarmee aan de opwarming van het klimaat.
Een volledig elektrische auto produceert zelf geen CO2. Toch is hij niet per definitie klimaatneutraal. Dat hangt helemaal af van de manier waarop de elektrische energie waar hij op rijdt is opgewekt. Wind- of zonne-energie is bijvoorbeeld veel groener dan elektriciteit uit een ouderwetse kolencentrale. Laadt u op bij Blue Corner, dan bent u overigens altijd verzekerd van groene stroom!
Om de CO2 productie van elektrische en ‘gewone’ auto’s realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken “from well to wheel” (van bron tot wiel). Zo meet het Nederlandse kennisinstituut TNO met deze methode ook de toekomstige ontwikkelingen. Volgens hun metingen zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor.
En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt, zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus TNO.
Stroom kun je zelf opwekken
Steeds meer Belgen voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!
Meer lezen
Minder lezen
Welke typen elektrische auto’s zijn er?
Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?
Volledig elektrisch (FEV)
Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.
Range extender (E-REV)
Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.
Plug-in hybride (PHEV)
Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.
Meer lezen
Minder lezen
Er zijn geen vragen gevonden voor de opgegeven zoekcriteria.
Geen antwoord gevonden op jouw vraag? Bekijk dan al onze veelgestelde vragen.