Real Estate
Elektrisch rijden was nog nooit zo eenvoudig.
Real Estate
In de toekomst rijden we elektrisch! Daarom kunnen elektrische laadsystemen niet meer ontbreken in een future proof bouwproject. Dit zet je als projectontwikkelaar, architect of ingenieursbureau voor nieuwe uitdagingen waar Blue Corner je bij kan helpen.
Met jarenlange ervaring denkt Blue Corner met je mee. Samen bouwen we aan een laadoplossing op maat van elk bouwproject. We bepalen het ideale aantal laadpalen, zorgen voor technische ondersteuning, berekenen de totale kostprijs en optimaliseren het vermogensbeheer (smart charging).
En Blue Corner gaat nog een stap verder! Naast de installatie en ingebruikstelling denken we mee over de betalingsmogelijkheden voor particulieren of bedrijven en de terugbetaling van werknemers.
Kortom, Blue Corner ondersteunt je in de uitbouw van laadoplossingen volledig op maat van al je bouwprojecten.

Contact
Ben je op zoek naar een laadoplossing voor je future proof bouwproject? Of heb je nog vragen? Plan een gesprek met een van onze EV experts of vraag meteen een offerte aan.
Overschakelen naar een
elektrische vloot tegen 2025?
Al je vragen rond je eigen elektrisch wagenpark gebundeld.

Vind hier een antwoord op jouw vraag
Hoe lang duurt het om mijn EV op te laden?
Wil je weten hoe lang het duurt om jouw EV op te laden? Gebruik de EV calculator!
Meer lezen
Minder lezen
Wat is Smart Charging?
Indien u over meerdere laadpunten en/of laadsystemen beschikt, kan het vermogen dat u nodig heeft behoorlijk oplopen. Om dit binnen de perken te houden, kan u via Blue Corner aan Smart Charging of Slim Laden doen. Kortgezegd, zorgen wij ervoor dat u een beperkt totaalvermogen optimaal gebruikt om uw elektrische wagens op te laden, zonder dat u ooit boven dat totaalvermogen uitkomt (wat steeds vervelende gevolgen zou hebben).
Wat is Load Balancing?
Load Balancing is de meest eenvoudige vorm van Smart Charging. Wanneer u meerdere laadpunten heeft, kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de laadpunten waarop op dat moment geladen wordt. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: stel dat u 22kW vermogen ter beschikking heeft en twee geïnstalleerde laadpunten. Staat er één wagen te laden, dan krijgt die de beschikking over de volle 22kW. Komt er een tweede bij, dan schakelt het Load Balancing systeem terug naar 11kW per laadpunt.
Wat is een Charge Network Controller (CNC)?
Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren met het Blue Corner platform en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de andere (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Die eerste lader noemen we een Charge Network Controller. Deze is niet alleen in staat om alle communicatie te stroomlijnen, maar beschikt eveneens over geavanceerde Smart Charging mogelijkheden waarmee alle laadpunten (zowel die aan de slimme lader als degene aan de andere laders) op een slimme manier kunnen worden aangestuurd.
Wat is Dynamic Load Balancing (DLB)?
Indien het beschikbare vermogen voor uw laadpunten sterk afhangt van het andere verbruik (in huis of op het bedrijf) dan biedt Dynamic Load Balancing een perfecte oplossing. Door dat andere verbruik voortdurend te monitoren, wordt het totaalvermogen voor de laadpunten ten allen tijde aangepast zodat het maximale vermogen op uw locatie nooit wordt overschreden!
Meer lezen
Minder lezen
Wat is het verschil tussen kW & kWh?
1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. Dit is een maat voor de energiedensiteit – hoe groter het vermogen, hoe meer energie er kan worden overgedragen.
Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/batterijcapaciteit van uw auto. Door de batterijcapaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle batterij.
Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een batterijcapaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.
Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.
Bij het opladen van (eender welke) batterij doet zich nog een bijzonder fenomeen voor: de laatste 20% van de batterij wordt gevuld via het zgn. druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.
Meer lezen
Minder lezen
Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fasen laadstation?
1-fase – 3,7kW of 7,4kW:
Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 7,4kW (bij 16A krijg je 3,7kW). Zo’n 1-fase aansluiting is het minimum waarover iedereen beschikt, die heeft u dus zeker ook!
3-fase – 11kW of 22kW:
Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V (krachtstroom) en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 22kW (bij 16A krijg je 11kW). Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De naam en het telefoonnummer van uw netbeheerder zijn vaak te vinden op uw netmeter. Bij u niet? Geen probleem u kan uw netbeheerder meteen terugvinden aan de hand van uw postcode.
Meer lezen
Minder lezen
Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?
Klimaatvriendelijkheid
- Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)
- Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
- Minder fossiele brandstoffen nodig
Duurzaamheid
- Goedkoop: lage kilometerprijs en minder onderhoudskosten
- Goed voor de economie: investering in duurzame innovatie
- Verhoogde afschrijving (100%) van aankoop wagen en kosten
- Mogelijkheid tot verkorte afschrijvingstermijn
- Sterk verlaagde voordelen alle aard (VAA) voor de professionele EV-rijder
Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)
Er rijden momenteel ongeveer 900 miljoen voertuigen over de wereld. Binnen 10 jaar zullen dat meer dan een miljard zijn. Deze voertuigen rijden grotendeels op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.
Auto’s zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden, dankzij uitvindingen als de katalysator en het roetfilter. Maar ook de aller schoonste auto produceert nog altijd kooldioxide (CO2) want dat gas komt nu eenmaal altijd vrij bij het verbrandingsproces. CO2 is op zichzelf niet giftig, maar draagt wel bij aan het broeikaseffect, en daarmee aan de opwarming van het klimaat.
Een volledig elektrische auto produceert zelf geen CO2. Toch is hij niet per definitie klimaatneutraal. Dat hangt helemaal af van de manier waarop de elektrische energie waar hij op rijdt is opgewekt. Wind- of zonne-energie is bijvoorbeeld veel groener dan elektriciteit uit een ouderwetse kolencentrale. Laadt u op bij Blue Corner, dan bent u overigens altijd verzekerd van groene stroom!
Om de CO2 productie van elektrische en ‘gewone’ auto’s realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken “from well to wheel” (van bron tot wiel). Zo meet het Nederlandse kennisinstituut TNO met deze methode ook de toekomstige ontwikkelingen. Volgens hun metingen zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor.
En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt, zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus TNO.
Stroom kun je zelf opwekken
Steeds meer Belgen voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!
Meer lezen
Minder lezen
Welke typen elektrische auto’s zijn er?
Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?
Volledig elektrisch (FEV)
Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.
Range extender (E-REV)
Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.
Plug-in hybride (PHEV)
Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.
Meer lezen
Minder lezen
Er zijn geen vragen gevonden voor de opgegeven zoekcriteria.
Geen antwoord gevonden op jouw vraag? Bekijk dan al onze veelgestelde vragen.